Thursday, May 07, 2009

Uzmanligi Edepsizlik Olan Sirketler

Evet evet yanlis okumadiniz.

“Uzmanligi Edepsizlik Olan Sirketler” varmis Finans sektorunde ben de yeni ogrendim.

Yasal sirketler bunlar!Baya vergisini odeyen; bunyesinde avukatlar ve buyuk bir tahsilat ekibi barindiran sirketler.
Yaptiklari tahsilatlardan anlasmaya gore %10 ila %25 arasi komisyon aliyorlarmis.

Diyelim ki bir firmasiniz veyahut bir sahis.
Ve bir kurum veya kurulusa borcunuz var; kucuk buyuk hic farketmez.
Borcunuz niye var o da hic farketmez; yani o kurum ve kurulusla aranizda bir dispute(ticari anlasmazlik) olmus olabilir; bedelini henuz odemediginiz mal veya hizmetteki anlasma sartlarinin yerine getirilmedigini dusunuyor olabilirsiniz; veya ne bileyim nakit akisinizda sorun vardir o da hic onemli degil.
Onemli olan; siz bir “alici niyeti” gostermissiniz siparis gecerek veya bir form doldurarak ve size bunun karsiliginda da size veya firmaniza fatura kesilmis.

Siz sebep ne ise odememissiniz iste mal veya hizmet tedarikcisine.

Eskiden ne oldugunu hatirliyorum; sirketlerde tahsilat departmanlari vardi, fatura sahibi defalarca aranir, odeme niyeti aranir; eger niyet tesbit edilemezse fatura kiymetinin seviyesine gore olay avukata havale edilir; bu sefer avukat alacakli adina borclunun pesinde kosar; birinci ihtar; ikinci ihtar vesaire.. Icra yolu acilir… seklinde devam ederdi bu hikaye…

Simdi genelde nasil oluyor biliyor musunuz? Sirketler “Supheli” alacaklarini; tahsilat memurlari ve ikinci asamada kanuni yoldan almaya calismak yerine uzmanligi edepsizlik olan sirketlere devrediyor artik.
Bu sirketlerin (kanuni takibe gerek kalmadan) tahsilat basarilarinin % 80 oldugunu duyunca dudagim ucukladi; cunku nasil calistiklarini biliyorum; yeni ogrendim.

Bir arkadasim, firmasi adina bir hizmet alma niyeti ile bir egitim kurumuna basvurmustu.Formlar doldurulmustu falan.Egitime katilacak olan kendisiydi.Fakat hizmetin sunulacagi tarihte cok daha onemli bir gorev sebebi ile katilamayacagi belli olunca kurum aranmisti ve erteleme talep edilmisdi.Kurum bunu reddetmisti, iste firmayla bir kac tatsiz konusma da olmustu yanlis hatirlamiyorsam(aradan aylar gecti) ama bildigim; sonucta hizmet alinmadi para verilmedi filan.Buraya kadar hersey normal gibi... Konu kapandi gibi degil mi...

8 ay sonra arkadasimi inanilmaz gergin bir ses tonu ile bir kadin ariyor; diyor ki “Biz falanca sirket adina calisan filanca sirketiz adiniza kesilmis bir fatura var borcunuzu odeyin!!!” kizcagiz sasiriyor, durumu anlatmaya calisiyor; iste “bu egitime katilacaktik acil bir durum oldu bir sonraki kura katilmak istedik ustelik, firma kabul etmedi vidi vidi vidi” karsidaki ses buz gibi bir sesle lafini kesiyor “fatura sizin adiniza; hala ne zaman odeyeceginizi soylemediniz; odeyin!!!!”.
Kiz bakiyor kendi halledemeyecek telefon numarasi istiyor “ben size geri doneyim” diyor, kizgin ses yine kizgin kizgin numarayi veriyor catttt kapatiyor telefonu.
Uzgun suzgun, amirine gidiyor anlatiyor durumu; hani mebla da kucuk bir mebladegil, neyse ki amiri “bir daha ararsa bana bagla ben konusayim” diyor, iste gunun is telasina daliyorlar bir saat sonra yine bir telefon “geri aramayacaginizi biliyordum, borcunuzu odeyin!!!”. O sirada kizcagiz amiriyle gorusturemiyor adam sirket disina cikmis, durumu anlatmaya calisiyor filan nafile.
Ayni kizgin ses gun bitene kadar ayni tacizkar tavirla 5 kere falan daha ariyor kizi ne sinir birakiyor ne denge!

“Ertesi sabah ise gitmek icin hazirlaniyordum tam” diye anlatiyor kiz, “yine aradi”.
Kiz daha evden cikmadan yani, yine ariyor kizgin ses ve bu sefer daha sert bagiran bir tonla “bize borcunuz var odeyin!!!”
Taciz gittikce tirmaniyor yani!!!

Sonucta kizcagizin firmasi araya giriyor, once ikna edilmeye calisiliyor tahsilat sirketi hizmetin alinmadigi ile ilgili ama formlarin bir yerine kucucuk yaziyla “olmek var donmek yok” falan gibi bir sey yaziliymis, basvuru formu imzalanirken ona da imza atilmis olmus; yani sonucta uzmanligi edepsizlik olan bu sirket olay kendilerine ulastiktan sonra bir hafta icinde takir takir parayi tahsil ediyor.

Ne mahkemeye gerek kaliyor, ne avukata, ne icraya ne kaybolacak zamana...

Taciz ve edepsizlikle direk sonuca gidiliyor...

Cok ilgimi cekti bu olay once “aa mafya gibi bir sey” diye dusundum ve google dan “collection companies” yazip aradim ki bir de ne goreyim; otuz milyon ucyuzbin tane sonuc cikti...

Yani evet varlar! Birkacina girip sunduklari hizmetleri okudum saskinliktan donakaldim edepsizlikle tahsilatin yasadigimiz donemde yeni bir meslek oldugunu ogrendim ve beni en cok sasirtan da “edepsizligin” artik mesleki bir yetenek haline gelmis olmasiydi.

Sonra o sirketlerde calisan insanlari dusundum; ve onlarin celik gibi sinirlerini... Dusundum.. dusunuyorum... bitince onu da yazayim...

7 comments:

aysegul said...

Sevgili Gültein abla,
Bu iş bir nevi mafios işi.Türkiye
bu konuda çok uzman.İnsanlar,senet
ve çek işinde mahkemede yıllarca bekleyeceklerine,bazı karanlık kişi
veya topluluklara işi havale ediyor...Sevgiler

Anonymous said...

Ne garip değil...Yasal "mafya"
Kubilay

ABİ said...

Sana bu konuda %100 katılmakla birlikte, diğer taraftan böyle şirketlerin çıkması ihtiyaç üzerinedir. Demek ki bu tip olaylar çok olmaktadır, çözüm böyle şirketlerle sağlanabilmektedir. Yazında bahsettiğin arkadaşının nasıl bir insan olduğunu bilmiyoruz tabi ancak programları değişken olabilecek insanların bu tip işlere girerken imzalayacakları ya da taahhüt edecekleri zaman için esneklik isteme hakları vardır. Eğer karşı şirket bunu kabul etmez se, arkadaşının da değişebilir programı varsa böyle bir anlaşmaya girmez. Dediğim gibi arkadaşını ayrı tutarak konuşuyorum ama insanımız bu gibi şeylerde anlık karar değiştirmeye yatkındır.
Allah korusun, bir ölüm hali ya da ağır bir hastalık durumunda elbette farklı yaklaşım olabilir ve/veya karşı fikirde iyi bir avukata verilerek hem paranın iadesi hem de üzücü olay için minik bir tazminat talep edilebilir.
Bu arada, arkadaşın bu eğitimi çalıştığı kurum adına alacaktı ise, ve yapılan anlaşma yine çalıştığı kurumun onu gönderdiği başka bir görev yüzünden bozuldu ise, buna rağmen çalıştığı kurum bu ücreti ödeme konusunda arkadaşını kendi başına bıraktı ise, bu bence, diğer olaydan çok daha acı ve ayıp...

eh be..
ne yorum, ne yorum...

Moonish (moonsun) said...

Gulteinen ablacim bunun gercek olduguna inanmak zor ama varlar, burda da isler ayni sekilde yuruyor ve sirketler alacaklarini toplamak icin collector co'lara isi teslim ediyor, gerisi onlara kalmis :(

Arif Ucar said...

Ben legal olanini ilk defa duydum.
Ilginc.Bir eyere basvururkende dikkat edecegiz demekki.

GULTEINEN ENKELINI said...

Arkadaslar; ben bunu cek senet mafyasi olarak Turkiyede duymustum; yani legal sirket olunca sasirdim da... asil diyecegim orada calisan insanlarin karekteri idi; hayal gucum duramadi yani... tahminlerimi yazacagim bir sure sonra.

Ve abi..and the oscar goes to abiiiii bu kadar bilimsel bir yorum icin :-P sen cok yasa e mi...

ABİ said...

very thanks to Academy..:)))