Monday, February 16, 2009

"Baslik bulamadim iyi mi!"


“Gel Git” ilk bakista bir emir kipi gibi gorunse de degildir...

Med Cezir mi? Bir dereceye kadar olabilir ama o da değil…

Ayin dunya uzerinde yaptigi balans etkisini ogrendiginizi hatirliyor musunuz ortaokul yillarindan?

Eğer ayi olmasaydı dünyanın Kuzey- Güney kutupları ekseninde yalpalama hareketi yapacağını biliyor muydunuz?

Devrilmek uzere olan basi donmus bir fici gibi mesela.
Bu sirada kendi ekseninde donen...

Şimdi elinize bir top alın ve onu yukarı aşağı 45 derece yukarı aşağı oynatırken, kendi ekseninde döndürün.
İşte öyle bir şey…

Eğer ay olmasaydı yeryüzünde hic bir uygarlık olmazdı, bir cok belki hic bir yasam formu da olusamazdi.
Ay olmasaydi eger; dünya güneşin karşısında Kuzey- Güney ekseninde 40-45 derecelik açıyla yalpalayacağı için gün içinde yeryüzü sıcaklığı sıfırın altı ve üstü derecelerde değişecekti.

Bu, ayni zamanda okyanusların aynı günun içinde donup, erimesi anlamına gelecekti.
Elbette karalarda da aynı şeyler olacaktı.
Ne felaket ama!
Simdi varolan yasam formu yorumuyla “mavi bir felaket topu”!

Iste kocaman sularimizda gordugumuz “Gel-git”ler hayran olunasi en buyuk dengeleyici etkilerden birisinin gostergesidir evrende…

Aynı o koca otomobil lastiklerine titreşim yapmadan dönmesi için takılan minicik 5-10 gramlık kurşun parçaları takılması gibi, takmislar dunyaya o kucucuk ayi :-)
Ayni kucuk kursun parcasi misali....
Dengeliyor iste yavrucak!
kucucuk yavru aycik!

Kucuk deyip gecmemek lazim; ay bir tek dengelemekle kalmiyor o kacaman hantal dunyayi; bir de inanilmaz iklim degisikliklerini onluyor!

Yani bugün dünya bir Mars gibi yalnız, yapayalniz ve soğuktan donmuş değil ise, bu ayın ikinci etkisi nedeniyledir, bunu ogrendiginizi hatirliyor musunuz peki ortaokul yillarinizdan?

Bu dengeleyen cekim ile olusuyor “gel-git”ler denizlerde, okyanuslarda.
Sular iniyor cikiyor ya bilirsiniz; bu o kucucuk yavrucakin bizim bu denge hareketini unutmamamiz icin attigi imzadir yeryuzune...

Icinizdeki “gel-git”leri dusunun bir de...yeryuzu olun bir on saniye kendi icinizde...

Yok yok siz bir “dunya” olun en iyisi!
Oldunuz mu? Hah! iste o zaman gel-git lerinizi hissedebilmissinizdir bu soylemde.

Hadi bir de “ay” iniz olsun simdi sizin( uydu degil ama!).

“Uydu” kisiliksizdir, "Uydu" emir kipidir, yer cekiminin etkisi ile devam ettirir varligini, kimligini.
Hem bir de “raf omru” vardir uydunun, isi bittiginde sedece doner durur dunyanin cevresinde sonsuza dek belki, ama ne dunya farkindadir artik onun ne de o dunyanin...

Dilerim ki;
sizin dengenizi saglayan gercek bir ayiniz olsun, belki kucucuk ama kendi icinde yetkin ve becerikli olsun cevrenizde donen, sizden aldigi kadar size de veren.

Cevrenizde bir ayiniz olsun sizin yalpalamanizi onleyen mevsimlerinizi dengeleyen.

Hani denizlerdeki dalgalar, bize ayın ve dünyanın cekim dansini yaşatır ve o hayran olunasi dalgalarin altın köpüğü ya...
İşte o köpük, gel git etkisinin “tacıdır”…

Simdiki hissinizde, bir tac takildigini hayal edin basiniza, derin sevgiden orulmus dengelenmis guclerin eseri sadece berrak sevgiden olusturulmus, hesapsiz!

Siz dunya olun en iyisi bir de “ay”iniz olsun sizi hem yalpalamalardan kurtaracak hem de ruhunuzdaki mevsim degisikliklerinden koruyacak kimsenin gormedigi icinizde yasanan...

11 comments:

Aurora Borealis said...

okudukca okumaya doyamadim cakiltasim bi okudugumda dunya olayim dedim bi okudugumda ay yok yok dunya olayim daha iyi..... karar verdim en sonunda ay olmak istiyorum daha cok ise yaramak...kucuk gostergelerle varligimi bildirmek... iyi bir ay olmak istiyorum :))

Anonymous said...

Akıl sır ermiyor değil mi? Nasıl bir iştir bu yahu insanın kafayı yiyesi geliyor..Şu an da benimde içinde olduğum durumlar gibi.. Ne yapsam ben de mi bi ay oluversem...
Keşke...

111

hep said...

Valla nedense hiiiç hatırlamıyorum bunları, sahi ortaokulda öğrendik mi:))))
Canım muhteşem bir yazı olmuş bu. Her açıdan çok güzel. Kalemine sağlık. Bizim minicik birer Ay' ımız var sanırım ne dersin.
Sevgiler

Abi said...

ay ay ayyyyy...
sağol örtmenim...

insanoğlu ilk aya bastığında neil hoplaya zıplaya yürürken ilerde kasksız, öylesine casual giysileri içinde koca gözküklü kel kafalı bir adam görmüş, elindeki çomakla ay yüzeyinin üzerine bir takım krokiler çizen..
merakla yanına gitmiş ve heyecanla " merhaba, ben dünyadan neil armstrong" demiş.. kel adam kafasını yerdeki krokiden kaldırmadan yanıtlamış.. "bende Aydan Siyavuş."

KUBİLAY KIZILDENİZLİ said...

Denegeleyiciler hep "küçük" görünür ama etkileri işte senin de yazında belirttiğin gibi büyük oluyor.
Bana göre insanın dengeleyicileri içeriden kuvvet almalı ama dışarıda ve bağımsız olmalı.
Sevgiler

evrim said...

sevgili Gulteinen,

sana mail ile birkaç şey sormak istiyorum,mail adresini göremedim ama:(

GULTEINEN ENKELINI said...

@isigim; begenmene cok sevindim
@111, dunya da olabilirsin
@hep, ben ortaokulda ogrendik diye hatirliyorum, veya lisedeydi de benim aklim ortaokul kadardi :-P
@abi, :-))))))) bu da ortaokuldan hatirladigim bir fikra :-)))
@kuzen, yazidan daha guzel olmus yorumun
@evrim, sen anladin onu :-)
sevgiler hepinize

içimden geldiği gibi ~~~ said...

bazen bende yazılara başlık bulmakta zorlanıyorum...:)

Anonymous said...

Sie halten unbedeutend? viagra ohne rezept levitra rezeptfrei [url=http//t7-isis.org]cialis bestellen[/url]

Anonymous said...

Autorevole punto di vista, la tentazione [url=http://lacasadicavour.com/ ]acquistare cialis senza ricetta [/url]La vostra idea utile http://lacasadicavour.com/cialis/ acquistare cialis senza ricetta Infinite argomento

Anonymous said...

la pregunta simpГЎtica [url=http://csalamanca.com/comprar-viagra-generico/ ]la viagra en la mujer [/url] el tema Incomparable, me es interesante:) http://csalamanca.com/comprar-viagra-generico/ viagra es con receta